Tillid er ikke
med i min software pakke. Det er blevet afinstalleret på et eller andet
tidspunkt i min barndom, eller måske var det ikke en del af standard pakken, og
det skulle tillæres, men det er så ikke sket.
For mange
selvhjælpsbøger har gjort mig til 100 meter mester i at kunne forklare selv
uforklarlige psykologiske fænomener, hvorfor jeg er som jeg er, og hvorfor jeg
gør, hvad jeg gør. Men bare fordi jeg har siddet forkert på potten, hvilket jeg
har, giver mig ikke svar på, hvordan jeg får rettet op på pottetræningen. Nu kan jeg forklare, forsvare, projicere,
placere skyld og ansvar og vaske hænder. Men jeg har ikke tillid til nogen
eller noget….
Psykologi bøgerne
er udskiftet med religiøse bøger. Manden
i Penthouse må da vide, hvad man gør. Igen og igen er jeg blevet præsenteret
med den samme omvendte absurditets logik. Jeg kan kun have tillid, når jeg har
tillid. Oplever jeg ikke tillid, så har jeg det ikke. Fantastisk logik, som kun
giver mening på øverste etage i den absolutte verden.
I mine gyldne
øjeblikke oplever jeg ro og venlighed i mit sind. Tilliden til, at tingene nok
skal ordne sig, er tilstede som et indre lys, der har en trådløs ledning op ad
til. Her ved jeg, at jeg har tillid, det er ikke noget, jeg tror. Jeg ved det.
Men hvordan jeg nåede til denne tilstand, og hvordan jeg fastholder den, det er
stadig et mysterium for mig.
I gamle dage
troede jeg, at tillid handlede om mennesker. Der var nogle jeg kunne have
tillid til, og andre der var utroværdige og klassificeret som fjender. Det vanskelige var, når tillidsfulde
mennesker pludseligt begyndte at opføre sig mistillidsfuldt.
Men tillid var
ikke forbundet med mig selv. Det gav ikke mening, at have tillid til mig selv.
Sindssyg tanke. Jeg havde en forståelse af, at tillid var noget, som jeg havde til
andre mennesker. Tillid var som tovværk, der blev kastet ud for at gribe fat i
holdepunkter i livet. Og jeg kastede
tovværk ud i flere forskellige retninger til flere forskellige menneske. Men de
forskellige mennesker havde forskellige holdninger. De havde forskellige værdier, og mente i
øvrigt forskellige ting om det samme emne. Dilemmaet blev afgrundsdyb, når jeg
så skulle vælge, hvem jeg skulle holde fast i, og hvem der skulle gå.
Tillid blev til
et loyalitetsspørgsmål, en konflikt mellem at vælge venner og fjender. Hvis jeg
skulle være loyal overfor mit arbejde, skulle jeg jo møde op, også selv om min
søn havde 40 i feber. Hvis jeg skulle
være loyal overfor min mor, så skulle jeg hade min far. Utroligt
uhensigtsmæssigt syn på livet, som jeg havde tilegnet mig i min barndom, og jeg
troede op gennem min voksendom, at det var sådan verden var.
Jeg har det meste
af livet haft oplevelsen af, at have fået udleveret de forkert puslespilsbrikker
til det fantastiske eventyrbillede, som jeg forsøgte at samle. Jeg havde ikke
brikkerne, der passede. Jeg har været igennem mine brikker tusindevis af gange,
og jeg har nægtet at acceptere, at jeg ikke har de rigtige eventyrbrikker. Da
jeg endelig accepterede, at jeg ikke havde brikkerne, der matchede
glansbilledet, besluttede jeg mig for at lave mit eget unikke billede, men
stadig med de samme brikker. Nu er jeg begyndt at smide brikker væk, og finde
nye brikker. Mit næste mål er, at sammenbygge puslespil så mit puslespil bliver
en del af andres, og jeg bliver en del af deres.
