Jeg er klog og
dum
Jeg føler ikke,
at jeg passer ind. Jeg har aldrig fundet min gruppe. Jeg hopper i stedet for
rundt fra kasse til kasse med velsorterede ensfarvede bolde. Jeg troede, at jeg var en kamæleon, men nu er
jeg blevet farvesløs, og jeg kan ikke kende mig selv. Nu passer jeg ikke engang
med mig selv. Jeg er faret vildt i andres univers, og jeg har mistet min
ledestjerne i forsøget på at passe ind.
Jeg har isoleret
mig selv, så andre ikke smitter af, så jeg kan genfinde min oprindelige kulør
og se udad uden at skifte farve. Jeg søger jordforbindelse i min egen
malerbøtte med maling nok til at stå igennem skrige turer fra rendyrkede
psykopater.
Hver dag opdager
jeg nye sider af mig selv, ukendte tendenser og mørke ansigter titter frem.
Ofte er det i mine forældres forklædninger. Mønstre jeg gentager fra tidligere
generationer, som jeg har fordømt i min ungdoms vorde, men nu selv er blevet en
ubevidst slave af.
Jeg troede altid
min fader var den værste. Ham der gjorde mest forkert, men som min livsfilm
passerer igen og igen, ser jeg mere tydligt min moder forklædt som ulven. Hun påberåber
sig offerrollen, og peger anklagende på min fader og på andre som ikke er
enige, som ikke gør, som hun vil og siger.
Mit livs
beskytter er blevet min værste fjende. Anklagemønstre, at det er de andres
skyld, at de andre er ansvarlige for min lykke eller ulykke, rejser sig som en
flodbølge. Enten fjende eller ven, aldrig begge og aldrig samtidig. Fjender
skal elimineres, og venner skal overøses med kærlighed.
Kontinuitet og
genkendelighed findes kun i klokkestrengens diktering af, hvornår der skal
spises, hvornår der skal sove, hvornår der skal skides. Min moder tolererede
ikke uorden i tidspunkter eller ukendte udflugter. Alt hvad der ikke kunne
kontrolleres blev en potentiel fjende, og der skulle findes en synder.
Det ydre er det
vigtigste. Tøjet skal være i orden, håret skal klippes kort, huset skal være
rent, og der skal serveres 3 måltider mad om dagen. Dette er alt sammen tegn på
et velfungerende menneske. At fastholde dette glansbillede kræver indtagelse af
store mængder alkohol og nervepiller, men det er okay, når man bor i whisky
bæltet, og det er fuldstædigt normalt at købe whisky i kasser af 6 eller
9. Og når min moder spiller Maude til ug
og plus hidkaldes nabo lægen til at påfylde nervepiller, hvilket er helt
normalt og acceptabelt.
Ingen taler om
årsagen, ingen søger at løse problemet. Det er klassificeret som uløseligt eller forbundet med større problemer at løse
end at fastholde.
I mange år kunne
jeg ikke se at det var min mor. Jeg troede at det var min far, der var
problemet. I mange år holdt jeg med min mor, og forstod ikke min far. Men det
kan også være svært at forstå en mand, der hele mit liv intet har sagt til mig,
og altid sad i sin grønne stol og pejlede med tæerne, mens han tømte whisky
flasker i det uendelige.
Jeg manglede en
oversætter til at forstå, eller en sammensvoren der kunne forklare. Jeg
forsøgte at flytte hjemmefra, men et par turer rundt om blokken bragte ikke
klarhed over, hvor jeg ellers skulle tage hen, og jeg havde jo trods alt stadig
en varm seng, og mit eget værelse og jeg havde ingen penge. Der blev taget vare
på min krop. Det var min sjæl, der ikke fik næring.
Da jeg var 4
vidste jeg at mine forældre ikke evnede at tage vare på min opdragelse og
uddannelse. Jeg kunne ikke spørge om deres råd og vejledning, for det var
tydeligt, at de ikke anede, hvad de lavede. Jeg overtog alle rollerne selv,
selv roller jeg ikke egnede mig til. Det blev nærmest min vej at vælge områder
jeg ikke mestrede, så jeg kunne lære det og føle mig sikker på, at jeg selv
kunne håndtere det i fremtiden.
På et tidspunkt
havde jeg fået bildt mig selv ind, at jeg kunne alt, fordi jeg gjorde alt. Men
jeg var som en fisk på land, der forsøgte at hænge ud med en fugleflok. Jeg var
uden gruppe og uden flok. Selv da jeg hoppede tilbage i havet, fandt jeg ingen
andre fisk, der havde rejst med fugl. Jeg var mærkelige og anderledes, og min
form for gal havde ikke sit modstykke eller sidestykke. Jeg ledte efter en
flyvefisk.
Jeg søger en
gruppe af flyvefisk, jeg kan hænge ud sammen med. Være mig selv sammen med. En
fælles forståelsesramme og en mangel på fordømmelse og misforståelse. Jeg har
et håb om, at den rigtige gruppe skaber kærlighed,og tillid.

No comments:
Post a Comment